Komunikasi dalam Pemberdayaan Kelompok Difabel (Studi pada UMKM Batik Wistara Indonesia)

Authors

  • Siti Khalimatus Sya’diyah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.1.78-94

Keywords:

Komunikasi, Pemberdayaan, Kelompok Difabel

Abstract

This article discusses how to communicate in empowering groups with disabilities at UMKM Batik Wistara Indonesia. The purpose of this study is to describe the communication process carried out by UMKM Batik Wistara Indonesia to these disabled employees. This research uses a qualitative approach with descriptive methods.

The results of this study indicate that the communication process carried out by employees with disabilities uses the Schramm model and the interactional communication model, by applying a circular communication pattern. The form of the communication process carried out is interpersonal communication by referring to no limitations in communicating. Owners and managers of UMKM Batik Wistara Indonesia, when communicating with disabled employees at UMKM use egalitarian ways, so that employees can work comfortably without pressure from the manager

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andi Maulana Armas, Andi Alimuddin Unde, dan Jeanny Maria Fatimah, Konsep Diri Dan Kompetensi Komunikasi Penyandang Disabilitas Dalam Menumbuhkan Kepercayaan Diri Dan Aktualisasi Diri Di Dunia Kewirausahaan Kota Makassar, Jurnal Komunikasi KAREBA 6 no. 2 (Desember 2017): 277-284. https:// doi.org/10.31947/kjik.v6i2.5328

Antaranews.com., Penyandang disabilitas Spanyol protes penghematan anggaran, September, 25, 2019, http:// www.antaranews.com/print/346542/penyandang-disabilitas-spanyol-protespenghematan-anggaran

BPKP - Unduhan UU RI No.4 Tahun 1997, September, 26, 2019,

www.bpkp.go.id › uu ›

Cangara, Hafied. Pengantar Ilmu Komunikasi, Ed. 2, cet. 13. Jakarta: Rajawali Pers, 2012.

Hoveland, Carl I. Social Communication, Am Phil. Soc, XCII, Dance No. 33/Catg. Stappers 1948.

International Labour Organization Jakarta. Inklusi penyandang disabilitas di Indonesia. Maret 7, 2016, http://www.ilo.org/jakarta/whatwedo/publications /WCMS_233426 /lang--en/index.htm

Kuncoro, Mudrajat. Masalah, Kebijakan, dan Politik Ekonomika Pembangunan. Jakarta, 2010.

Matthew, A. Michael Hubberman and Miles B. Analisis Data Kualitatif, Terj. Tjejep. Jakarta: UI Press, 1992.

Moloeng, Lexy J. Metode penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006 .

Mulyana, Deddy. Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar, cet. 9. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2007.

Ngalimun, Ilmu Komunikasi Sebuah Pengantar Praktis. Yogyakarta: Pustaka Baru Press, 2017.

Nugroho, Sapto dan Risnawati Utami. Meretas Siklus Kecacatan-Realitas Yang Terabaikan. Surakarta: Yayasan Talenta, 2008.

Sarwono, Sarlito W. Psikologi Lintas Budaya, Ed. 1 cet. 1. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.

Soemantri, T. Sutjihati. Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung : Refika Aditama, 2006.

Suharto, Edi. Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat Kajian Strategis Pembangunan Kesejahteraan Sosial dan Pekerjaan Sosial. Bandung: PT Revika Aditama, 2010.

Suharto, Edi. Pembangunan, Kebijakan Sosial dan Pekerjaan Sosial: Spektrum pemikiran. Bandung: Lembaga Studi Pembangunan STKS (LSP-STKS), 1997.

Tempo.co, “Penggunaan Bahasa Isyarat di Acara Televisi Akan Diwajibkan” September 25, 2019, http//www.tempo.co.

Uchjana, Effendy Onong. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2009.

Wiryanto, Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Grasindo, 2004.

Downloads

Published

2020-04-10

How to Cite

Khalimatus Sya’diyah, S. (2020). Komunikasi dalam Pemberdayaan Kelompok Difabel (Studi pada UMKM Batik Wistara Indonesia). Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 78–94. https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.1.78-94

Issue

Section

Articles