Producing Radio Programs, Mainstreaming Gender Equity: A Case Study of Radio Sonora Semarang

Authors

  • Agus Triyono Dian Nuswantoro University
  • Arni Ernawati Dian Nuswantoro University

DOI:

https://doi.org/10.15642/jki.2022.12.2.353-367

Keywords:

Radio Sonora; program productions; radio journalism; gender equity

Abstract

There has been an increase in discussion about gender mainstreaming-related issues on media. Mass media producers’ awareness about gender equity has remained questionable, even regarded as not presenting gender equity as expected. This study attempts to focus on how the production of news programs in Radio Sonora Semarang regarding the issue of gender equality, particularly to what extent the role of women in the process of radio program production. Using a qualitative approach and conducting interviews with Radio Sonora's journalists and the production program team, the findings have revealed that Radio Sonora Semarang highly upholds the values of gender equality in the production process of its programs. There has been mutual respect amongst media workers both men and women in the radio Sonora during program production process. Indeed, women can take roles equally to men without leaving their nature as women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhiarso, D. S., & Utari, P. (2017). Pemberitaan Hoax di Media Online Ditinjau dari Konstruksi Berita dan Respon Netizen. Jurnal Ilmu Komunikasi 15(3), 215–225.

Adilla, Fitri. (2019). Persepsi Gender di Media Sosial: Studi atas Persepsi Pesan tentang Konstruksi Peran Wanita dalam Akun Instagram @yogaarizona oleh Komunitas Feminis Jejer Wadon Solo.Skripsi. UNS Surakarta.

Ahmad, N. 2015. Radio Sebagai Sarana Media Massa Elektronik. At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 3(2), 233–254.

Ardiningtyas, Yara, Yudi Hartono. (2013). Perkembangan Radio Sebagai Pers Elektronik Di Madiun Tahun 1998. Jurnal Agastya 5(2),161–181.

Astuti, Y. D. (2016). Studi Deskriptif Representasi Stereotipe Perempuan dalam Iklan di Televisi Swasta). Profetik: Jurnal Komunikasi, 9(2), 25. https://doi.org/10.14421/pjk.v9i2.1205

Denissa, L. (2019). Fesyen Akademik sebagai Alternatif Kebaruan dalam Budaya Populer. Panggung 29(2). https://doi.org/ 10.26742/panggung.v29i2.906

Dewi, Sulih Indra, Akhirul A. (2016). Pemberdayaan Perempuan Melalui Siaran Radio yang Berperspektif Gender". Jurnal Ilmu Komunikasi 14 (2)

Ernawati, A. (2020). Studi Kasus Politik Identitas Perempuan dalam Film Ada Apa dengan Cinta Case Study of the Politics of Wo–men ’ s Identity in Ada Apa dengan Cinta Films. 4(1), 51–70.

Fanastar, B. (2015). Analisis Proses Produksi Siaran Berita Televisi Khabar Etam di TVRI. Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(4), 348–360.

Fatmariza. (2003). Kesetaraan Gender: Langkah Menuju Demo–kratisasi Nagari. Demokrasi, II, 29–42. Retrieved from https://jurnal.ugm.ac.id/populasi/article/view/12285/8959

Fibrianto, A. S. (2018). Kesetaraan Gender dalam Lingkup Organisasi Mahasiswa Universitas Sebelas Maret Surakarta Tahun 2016. Jurnal Analisa Sosiologi, 5(1). https://doi.org/10.20961/ jas.v5i1.18422

Jasruddin, J., & Quraisy, H. (2017). Kesetaraan Gender Masyarakat Transmigrasi Etnis Jawa. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 3(1), 87–95. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v3i1.516

Khatimah, H. (2018). Posisi dan peran media dalam kehidupan masyarakat. Tasamuh 16(1).

Maulana, Nur Malik, Nurul Hasfi (2019). "Implementasi teori fungsional struktural dalam regulasi penyiaran digital di indonesia". Jurnal Sosioteknologi 18(2). 1–7.

Novitasasri, Dkk. (2020). Konstruksi Sosial Ibu Rumah Tangga Terhadap Pilihan Menjadi Tkw Di Luar Neger. Jurnal Kalacakra. 01 (01), 9–17.

Prabowo, G. A., Suparno, B. A., & Sosiawan, E. A. (2013). Strategi Segmentasi dan Positioning Radio Global FM Jogja dalam Merebut Pangsa Pasar. Jurnal Ilmu Komunikasi 11 (2). 167–177.

Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 13–21. https://doi.org/10.30656/ lontar.v6i1.645

Prihatiningsih, T., & Mudrikah, I. M. (2020). Representasi Perempuan Dalam Iklan. J-Ika, 7(2), 115–122. https://doi.org/ 10.31294/kom.v7i2.8776

Putry, R. (2016). Manifestasi Kesetaraan Gender Di Perguruan Tinggi. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2), 164. https://doi.org/10.22373/je.v2i2.814

Rihartono, S. (2015). Strategi Pengelolaan Radio Siaran Tengah-Tengah Perkembangan Teknologi Internet. Jurnal Komunikasi PROFETIK 8(2) 51–64.

Saidi, A. I., & Puspitasari, D. G. (2020). Problematika Film Alih Media: Dari Transformasi Hingga Kontroversi. Panggung 30(2), 183–203. https://doi.org/10.26742/panggung.v30i2.1203

Subandi. (2011). Deskripsi Kualitatif Sebagai Satu Metode Dalam Penelitian Pertunjukan. Harmonia, 11 (2), 173–179.

Ulfa, E. M. (2016). Strategi Radio untuk Membangun Masyarakat Berjaringan Studi Kasus Penggunaan Sosial Media di Suara Surabaya. Jurnal Pekomnas. 1(2), 207–220.

Wibowo, D. E. (2011). Peran Ganda Perempuan dan Kesetaraan Gender. Muwazah 3(1), 356–364. s://doi.org/10.22373/ je.v2i2.814

Downloads

Published

2022-12-22

How to Cite

Agus Triyono, & Arni Ernawati. (2022). Producing Radio Programs, Mainstreaming Gender Equity: A Case Study of Radio Sonora Semarang. Jurnal Komunikasi Islam, 12(2), 353–367. https://doi.org/10.15642/jki.2022.12.2.353-367

Issue

Section

Articles