Meneguhkan Dakwah Melalui New Media

Authors

  • Pardianto. Pardianto.

DOI:

https://doi.org/10.15642/jki.2013.3.1.22-47

Abstract

The increasingly crucial role of advanced informa–tion technology, particularly the Internet, in contemporary life has contributed to changes of pattern in proselytizing activities. This article discusses proselytizing activities thro–ugh the Internet media, focusing on three principal issues, the possibility of the Internet to become a medium of pro–selytezing, proselytizing strategies of delivering messages through the Internet, and strategies for strengthening the use of the Internet in proselytizing. Through textual analysis, this article argues that, first, the agencies of proselytizing are supposed to use the Internet as a new media of prose–lytezing. Second, the making use of the Internet as a medium of proselytizing indicates that the proselytizing has given rise to a new pattern in recent development of religious trans–mission.
Keywords: internet, pattern of proselytizing, proselytizing media

--------------------------------------------------------------------

Artikel ini membahas tentang dakwah melalui me–dia baru (new media) atau internet dengan fokus pada tiga permasalahan, yakni kemungkinan internet menjadi media dakwah, strategi penyampaian pesan dakwah melalui inter–net, dan strategi penguatan pemanfaatan internet dalam berdakwah. Melalui studi teks, artikel ini berpendapat bah–wa, pertama, para pelaku dakwah sudah seharusnya me–manfaatkan media baru beserta aplikasi-aplikasinya sebagai sarana dalam berdakwah. Kedua, dengan menjadikan inter–net sebagai media dakwah, maka sesungguhnya para pelaku dakwah telah meneguhkan pola dakwah baru tersebut.

Kata Kunci: internet, pola dakwah, media dakwah.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pardianto. Pardianto.

Dosen Fakultas Dakwah dan Ushuluddin, Institut Agama Islam Negeri (IAIN), Ambon

References

Abraham, A. 2010, Dampak Negatif Jejaring Media, PT. Java Pustaka Media Utama, Surabaya.
Astrid S. Susanto, 1982, Komunikasi Massa 3, Bina Cipta, Jakarta
Aziz, Moh Ali, 2004, Ilmu Dakwah, Prenada Media, Jakarta.
Baiquni; A, 1983, Islam dan Ilmu Pengetahuan Modern, Pustaka, Jakarta.
Bakhtiar; Amsar, 1997. Filsafat Agama, Logos, Jakarta.
Baroroh, Umul dkk. 2009. Efek Berdakwah Melalui Media Tradisional, IAIN Walisongo, Semarang.
Dahler; Fanz, 1992. Masalah Agama, Kanisius, Yogyakarta.
Effendi. Onong Uchjana, 2007. Komunikasi Teori dan Praktek, Remaja Rosda Karya, Jakarta.
Hadi, Aslam, 1986. Pengantar Filsafat Agama, Rajawali Press, Jakarta
Hafidhuddin, Didin. 2006. Media Massa Dakwah, Jakarta.
Hara, Kieron O. 2002. Plato dan Internet, Terj. Johan Dwi B.S., Jendela, Yogyakarta.
Iskandar, 2009. Panduan Lengkap Internet, Penerbit Andi Offset, Yogyakarta.
Mahfudz, Syekh Ali. 1975. Hidayat al Mursyidin, Dar al-Mishr, cet. Ketujuh, Mesir.
Mahmudin, 2004. Manajemen Dakwah Rosulullah, Restu Ilahi, Jakarta.
Marpaung, Rusdi. 2002. Jurnalisme Damai: Media Masa Untuk Transformasi Sosial. Lembaga Studi Pers & Pembangunan dan The British Council, Jakarta.
Masduki. 2004. Kebebasan Pers dan Kode Etik Jurnalistik. UII Press, Yogyakarta.
Maswadi Rauf dan Mappa Nasrun, 1993, Indonesia dan Komunikasi Politik, Gramedia, Jakarta.
McQuail, Denis, 1987. Teori Komunikasi Massa Suatu Pengantar, Penerbit Erlangga, Jakarta.
Mudjiono, Yoyon, 2006.Pengantar Ilmu Komunikasi, Dakwah Press, Surabaya.
Mudjiono, Yoyon, 2007. Ilmu Komunikasi, Dakwah Digital Press, Surabaya.
Mulkhan, Abdul Munir. 1996. Ideologisasi Gerakan Dakwah, SIPRESS, Yogyakarta.
Mulyana, Deddy. 2001. Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Rosdakarya. Bandung.
Mulyana, Deddy. 2004. Komunikasi Populer, Pustaka Banu Quraisy, Bandung.
Munawir, Ahmad Warson. 1997. Kamus Al-Munawwir. Pustaka Progresif, Surabaya.
Nasution, Zulkarnaen. 1990, Komunikasi Politik Suatu Pengantar, Yudhistira, Jakarta.
Nasution; Harun, 1991. Falsafat Agama, Bulan Bintang, Jakarta
Nurudin, 2003, Komunikasi Massa, Cespur, Malang.
Nurudin, 2004, Sistem Komunikasi Indonesia, Rajawali Pers, Jakarta.
Oliver, Sandra, 2006. Strategi Public Relations, Penerbit Erlangga, Jakarta.
Quey, Tracy La. 1997, Sahabat Internet, terj. Hans J. Waspakrik, Bandung: ITB.
Rakhmat, Jalaluddin, 1996. Psikologi Komunikasi, Remaja Rosdakarya, Bandung.
Rumra, Moh. Yamin dan Pardianto, 2010. Pengantar Ilmu Komunikasi Putra Media Nusantara, Surabaya.
Severin, Werner J., James W. Tankard Jr. 2005. Teori Komunikasi, Prenada Media, Jakarta.
Suryasumantri; Jujun S, 1997. Ilmu Dalam Prspektif, Obor Indonesia, Jakarta
Syukir, Asmuni, 1983Dasar-Dasar Strategi Dakwah Islam, Al-Ikhlas, Surabaya.
Zulkiple Abd. Ghani; 2004. Islam, Komunikasi Dan Tekhnologi Maklumat, Jakarta.
Internet
http://abufarras.blogspot.com/2011/04/berdakwah-lewat-internet-perlukah.html (6-10-2013)
http://burhanuddin-13.blogspot.com/2010/06/pemanfaatan-internet-untuk-kemajuan-html (4-10-2013)
http://fgbmfi.web.id/2013-07-06-04-08-39/artikel/marketplace/69-20-negara-pengguna-internet-terbesar-di-dunia, (5-10-2013)
http://fsldkjadebek.com/?p=752. (2-10-2013)
http://inet.detik.com/read/2013/08/21/112207/2336008/398/2/posisi-indonesia-di-percaturan-teknologi-dunia (4-10-2013)
http://mafazaif.wordpress.com/2010/01/09/pemanfaatan-ti-untuk-kemajuan-dakwah
http://tekno.kompas.com/read/2013/05/31/14232198/Pengguna.Internet.Dunia.Capai.2.4Miliar (5-10-2013)
http://www. Dunia manajemen dan dakwah.com (2-10-2013)
http://www.kamisama86.co.cc/2009/11/metode-dakwah-melalui-internet.html (2-10-2013)
http://www.makalahkuliah.com/2012/05/dakwah-dengan-menggunakan-media.html. (2-10-2013)
http://www.oaseimani.com/dakwah-lewat-internet-why-not.html (2-10-2013)

Downloads

Published

2013-06-01

How to Cite

Pardianto., P. (2013). Meneguhkan Dakwah Melalui New Media. Jurnal Komunikasi Islam, 3(1), 22–47. https://doi.org/10.15642/jki.2013.3.1.22-47

Issue

Section

Articles