Pengaruh Komunikasi Visual Desain Grafis Buku Mizan Terhadap Minat Baca Anak

Authors

  • Ummy Chairiyah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Fandi Achmad Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/jik.2022.12.1.53-67

Keywords:

Komunikasi Visual, Desain Grafis, Buku Anak, Minat Baca

Abstract

Children's books that use graphic design are currently in great demand by children. Mizan Publisher has published a book that utilizes the concept of graphic design as a way to attract children's reading interest. Graphic design elements in children's books are the key to successful persuasion.This study aims to measure the extent to which graphic design as a propaganda medium affects reading interest. The research uses a quantitative method through parametric statistics with a Likert scale. The correlation analysis is examined by using simple linear regression analysis, Pearson correlation test,  and coefficient of determination test. Based on the simple regression test the result has revealed that the value of r = 0.767 and has a coefficient of determination of 17.7%. Which shows that there is a positive and very strong relationship between the influence of visual communication on graphic design of Mizan's book on reading interest by 17.7%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amar, Miftahurrahmat. “Penerapan Prinsip Desain Dalam Elemen Grafis Pada Ilustrasi Gambar Berita Utama Surat Kabar Tribun Jambi,” Skripsi, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2013.

Anjani, S. N. Dantes, G. Artawan. “Pengaruh Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Gugus II Kuta Utara.” PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia 3, no 2 (Agustus 2019): 74-83. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_pendas/article/view/2869

Ann, Bingham, and Julie L. Pennington. “As Easy as ABC: Facilitating early literacy enrichment experiences.” Young Exceptional Children 10, no 2 (January 2007): 17-29. https://journals.sagepub.com/toc/yec/10/2

Asfiyaturrofiah, Itsnaini. “Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Dengan Media Flash Card Pada Anak Kelompok A di RA Al Huda, Rejowinangun, Kotagede, Yogyakarta.” Thesis, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 2018.

Badan Pusat Statistik. “Angka Melek Huruf Penduduk Berumur 15 Tahun Ke Atas Menurut Jenis Kelamin (Persen) 2019-2021.” Diakses 22 Januari 2022.

Fina. “Hubungan antara Minat Baca terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Gugus 1 Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone.” Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar, 2019.

https://www.bps.go.id/indicator/28/1460/1/angka-melek-huruf-penduduk-berumur-15-tahun-ke-atas-menurut-jenis-kelamin.html

Muamalah, Ida. “Pengaruh Media Flashcard Terhadap Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Di RA Hidayatutthullab Lampung Selatan.” Skripsi, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Intan Lampung, 2021.

Mudjito. Pembinaan Minat Baca. Jakarta: Universitas Terbuka, 2001.

Naim, Ngainun. The Power of Reading. Yogyakarta: Aura Pustaka, 2013.

Ruhaena, L. Model Stimulasi Dini Kemampuan Baca Tulis Anak Prasekolah di Rumah. Surakarta: UMS, 2012.

Ruhaena, L. Profil Minat Literasi Orang Tua dan Anak Prasekolah. Yogyakarta: UGM, 2011.

Ruhaena, L. Stimulasi literasi anak prasekolah masalah dan solusinya. Asean Conference 2nd Psychology & Humanity: Optimalizing Human Strenght for Productivity and Well Being. Malang: UMM, 2016.

Safari. Indikator Minat Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.

Safitri, Nurul. Korelasi Antara Minat Membaca dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas V SDN 03 Pontianak Selatan. Pontianak: Universitas Tanjungpura, 2013.

Salnita, Yulia. “Language Acquisition for Early Childhood.” Diakses 9 Januari 2022. https://www.researchgate.net/publication/330936414_Language_Acquisition_for_Early_Childhood

Suartini, Kadek, I Nyoman Jampel, Putu Aditya Antara. “Penerapan Metode Bermain Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia Di TK Negeri Desa Tigawasa.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha 4, no. 2 (Agustus 2016). DOI: https://doi.org/10.23887/paud.v4i2.7762

Suhardi. “Membaca untuk Dimengerti, Menulis untuk Berbagi.”. Buletin Pustakawan Edisi 3 (September-Desember, 2011).

Tadjuddin, Nilawati. Analisis Melejitkan Kompetensi Pribadi Dan Kompetensi Sosial Anak Usia Dini. Jakarta: Harakindo Publishing, 2014.

Triatma, Nur Ilham. “Minat Baca Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar Negeri Delegan 2 Prambanan Sleman Yogyakarta.” Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan V, No. 6 (Oktober 2016): 166-178. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/fiptp/article/view/3098

Widya, Leonardo Adi Dharma, Andreas James Darmawan. Pengantar Desain Grafis. KEMDIKBUD: Direktorat Pembinaan Kursus dan Pelatihan, Ditjen PAUD dan Dikmas, 2020.

Wiryodijoyo, Suwaryono. Membaca Strategi Pengantar dan Tekniknya. Jakarta: Depdikbud, 1989.

Wulandari, Isna. “Citra Perempuan pada Sampul Teka- Teki Silang di Yogyakarta”. Skripsi, Institui Seni Indonesia Yogyakarta, 2002.

Yuliani, Irma. “Hubungan Minat Baca Buku IPS dengan Prestasi Belajar IPS Siswa kelas V SD se-Gugus 3 Kecamatan Pleret Kabupaten Bantul, Yogyakarta TA 2011/2012.” Skipsi, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 2013.

Downloads

Published

2022-04-01

How to Cite

Chairiyah, U., & Achmad, F. . (2022). Pengaruh Komunikasi Visual Desain Grafis Buku Mizan Terhadap Minat Baca Anak. Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(1), 53–67. https://doi.org/10.15642/jik.2022.12.1.53-67

Issue

Section

Articles