Tawaran: Layanan Bimbingan Kelompok Islami Melalui Pendekatan Behavior Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.29080/jbki.2023.13.2.179-190Keywords:
Bimbingan Kelompok Islami, Behavior;, Disiplin BelajarAbstract
Guidance and counseling teachers are important. This looks at the various cases and problems that exist in the world of education. Students should be children who try to explore all the potential they have, but each student's journey to seek knowledge will never be smooth and perfect. Student learning discipline is an aspect that is desired by every supervisor or educator. However, it cannot be denied that student learning indiscipline exists in every school. The cause of this indiscipline is due to the lack of awareness of students as students. The reflection that can be highlighted from students is their visible behavior. Students' lack of learning discipline is important to address. There are many ways to improve student learning discipline. Likewise, the techniques used to improve discipline. The offer put forward as an intervention in improving student learning discipline is of course Islamic group guidance through a behavioral approach suitable for use.
Downloads
References
Alma, B., & Dkk. (2010). Pembelajaran Studi Sosial. Bandung: Alfabeta.
Andriani, W. (2022). Penggunaan Metode Sistematik Literatur Review Dalam Penelitian Ilmu Sosiologi. Jurnal Ptk Dan Pendidikan, 7(2). Https://Doi.Org/10.18592/Ptk.V7i2.5632
Corey, G. (2005). Teori & Praktek Konseling & Psikoterapi. Bandung: Pt Refika Aditam.
Fahmi, A. N., & Handayani, E. S. (2022). Konseling Kelompok Melalui Teknik Behavior Untuk Meningkatkan Kedisiplinan. 8(4), 1498–1503. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V8i4.3899
Furi, F. L. (2019). Penerapan Llayanan Bimbingan Kelompok Dengan Pendekatan Behavioral Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 07 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Medan.
Hidayat, D. R. (2011). Teori Dan Aplikasi Psikologi Kepribadian Dalam Konseling. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Kholisa, Siti N. (2021). Implementasi Pendekatan Behavioristik Melalui Bimbingan Islam Dalam Menumbuhkan Kemandirian Pada Anak Pecandu Miras Di Tpq Al-Ikhlas Umbulsari Jember. Isntitut Agama Islam Negeri Jember.
Laura. (2012). Manajemen Tenaga Kerja Indonesia Pendekatan Administrasi Dan Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.
Rizma, P. (2020). 5 Cara Untuk Membuat Siswa Menjadi Disiplin. Sma Dwiwarna. Https://Www.Smadwiwarna.Sch.Id/Cara-Membuat-Siswa-Menjadi-Disiplin/
Rosnawati, D. (2019). Bimbingan Kelompok Dalam Membentuk Kepribadian Islam Satri. Universitas Islam Negeri Lampung.
Sanjaya. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Behavioral Contract Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Peserta Didik Di Kelas Vii B Smpn 21 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Universitas Islam Negeri Raden Intang Lampung.
Sheila Majid, W. A. (2018). Pendekatan Behavioristik Dalam Bimbingan Dan Konseling Islam Untuk Menangani Masalah Belajar Siswa Di Smp Islam Nudia Semarang. Universitas Negeri Walisongi Semarang.
Tohirin. (2007). Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dan Madrasah Berbasis Integrasi. Pt. Raja Grafindo Persada.
Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku Dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.
Wibisoni, J. A. (2010). Pengaruh Kedisiplinan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Sd Negeri Ngajaran 03 Kecamatan Tuntang, Kab Semarang. E-Jurnal Program Serjana Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Salatiga.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ai Durotus Sopiah, Nurjannah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Licensing
© The Author(s). Published by Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam, Fakultas Dakwah, UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia.
This is an Open Access article distributed under the terms of Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).