Producing Radio Programs, Mainstreaming Gender Equity: A Case Study of Radio Sonora Semarang
DOI:
https://doi.org/10.15642/jki.2022.12.2.353-367Keywords:
Radio Sonora; program productions; radio journalism; gender equityAbstract
There has been an increase in discussion about gender mainstreaming-related issues on media. Mass media producers’ awareness about gender equity has remained questionable, even regarded as not presenting gender equity as expected. This study attempts to focus on how the production of news programs in Radio Sonora Semarang regarding the issue of gender equality, particularly to what extent the role of women in the process of radio program production. Using a qualitative approach and conducting interviews with Radio Sonora's journalists and the production program team, the findings have revealed that Radio Sonora Semarang highly upholds the values of gender equality in the production process of its programs. There has been mutual respect amongst media workers both men and women in the radio Sonora during program production process. Indeed, women can take roles equally to men without leaving their nature as women.
Downloads
References
Adhiarso, D. S., & Utari, P. (2017). Pemberitaan Hoax di Media Online Ditinjau dari Konstruksi Berita dan Respon Netizen. Jurnal Ilmu Komunikasi 15(3), 215–225.
Adilla, Fitri. (2019). Persepsi Gender di Media Sosial: Studi atas Persepsi Pesan tentang Konstruksi Peran Wanita dalam Akun Instagram @yogaarizona oleh Komunitas Feminis Jejer Wadon Solo.Skripsi. UNS Surakarta.
Ahmad, N. 2015. Radio Sebagai Sarana Media Massa Elektronik. At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 3(2), 233–254.
Ardiningtyas, Yara, Yudi Hartono. (2013). Perkembangan Radio Sebagai Pers Elektronik Di Madiun Tahun 1998. Jurnal Agastya 5(2),161–181.
Astuti, Y. D. (2016). Studi Deskriptif Representasi Stereotipe Perempuan dalam Iklan di Televisi Swasta). Profetik: Jurnal Komunikasi, 9(2), 25. https://doi.org/10.14421/pjk.v9i2.1205
Denissa, L. (2019). Fesyen Akademik sebagai Alternatif Kebaruan dalam Budaya Populer. Panggung 29(2). https://doi.org/ 10.26742/panggung.v29i2.906
Dewi, Sulih Indra, Akhirul A. (2016). Pemberdayaan Perempuan Melalui Siaran Radio yang Berperspektif Gender". Jurnal Ilmu Komunikasi 14 (2)
Ernawati, A. (2020). Studi Kasus Politik Identitas Perempuan dalam Film Ada Apa dengan Cinta Case Study of the Politics of Wo–men ’ s Identity in Ada Apa dengan Cinta Films. 4(1), 51–70.
Fanastar, B. (2015). Analisis Proses Produksi Siaran Berita Televisi Khabar Etam di TVRI. Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(4), 348–360.
Fatmariza. (2003). Kesetaraan Gender: Langkah Menuju Demo–kratisasi Nagari. Demokrasi, II, 29–42. Retrieved from https://jurnal.ugm.ac.id/populasi/article/view/12285/8959
Fibrianto, A. S. (2018). Kesetaraan Gender dalam Lingkup Organisasi Mahasiswa Universitas Sebelas Maret Surakarta Tahun 2016. Jurnal Analisa Sosiologi, 5(1). https://doi.org/10.20961/ jas.v5i1.18422
Jasruddin, J., & Quraisy, H. (2017). Kesetaraan Gender Masyarakat Transmigrasi Etnis Jawa. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 3(1), 87–95. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v3i1.516
Khatimah, H. (2018). Posisi dan peran media dalam kehidupan masyarakat. Tasamuh 16(1).
Maulana, Nur Malik, Nurul Hasfi (2019). "Implementasi teori fungsional struktural dalam regulasi penyiaran digital di indonesia". Jurnal Sosioteknologi 18(2). 1–7.
Novitasasri, Dkk. (2020). Konstruksi Sosial Ibu Rumah Tangga Terhadap Pilihan Menjadi Tkw Di Luar Neger. Jurnal Kalacakra. 01 (01), 9–17.
Prabowo, G. A., Suparno, B. A., & Sosiawan, E. A. (2013). Strategi Segmentasi dan Positioning Radio Global FM Jogja dalam Merebut Pangsa Pasar. Jurnal Ilmu Komunikasi 11 (2). 167–177.
Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 13–21. https://doi.org/10.30656/ lontar.v6i1.645
Prihatiningsih, T., & Mudrikah, I. M. (2020). Representasi Perempuan Dalam Iklan. J-Ika, 7(2), 115–122. https://doi.org/ 10.31294/kom.v7i2.8776
Putry, R. (2016). Manifestasi Kesetaraan Gender Di Perguruan Tinggi. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2), 164. https://doi.org/10.22373/je.v2i2.814
Rihartono, S. (2015). Strategi Pengelolaan Radio Siaran Tengah-Tengah Perkembangan Teknologi Internet. Jurnal Komunikasi PROFETIK 8(2) 51–64.
Saidi, A. I., & Puspitasari, D. G. (2020). Problematika Film Alih Media: Dari Transformasi Hingga Kontroversi. Panggung 30(2), 183–203. https://doi.org/10.26742/panggung.v30i2.1203
Subandi. (2011). Deskripsi Kualitatif Sebagai Satu Metode Dalam Penelitian Pertunjukan. Harmonia, 11 (2), 173–179.
Ulfa, E. M. (2016). Strategi Radio untuk Membangun Masyarakat Berjaringan Studi Kasus Penggunaan Sosial Media di Suara Surabaya. Jurnal Pekomnas. 1(2), 207–220.
Wibowo, D. E. (2011). Peran Ganda Perempuan dan Kesetaraan Gender. Muwazah 3(1), 356–364. s://doi.org/10.22373/ je.v2i2.814
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Agus Triyono, Arni Ernawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.