Gagasan Komunikasi Islam dalam Karya Sarjana Komunikasi di Indonesia

Authors

  • Holy Rafika Dhona Universitas Islam Indonesia
  • Risky Wahyudi Universitas Islam Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15642/jki.2022.12.2.245-270

Keywords:

Islamic communication; journal article; communication scholars; Islamic thought

Abstract

This article aims to examine how academics in the field of communication comprehend Islamic communication as represented within scientific publications, especially scientific journals. This study reports on how academics discuss Islamic communication within 227 articles published in Indonesian journals indexed by Garba Reference Digital (Garuda) for the 2016-2020 period. Using descriptive quantitative content analysis, this study states that most Islamic communication writings tend to position Islam as "an object", rather than as "a perspective". In this regard, Islamic communication is often put into the normative realm, regarding manners and rules of conduct when doing communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, F. (2019). Perkembangan Etika Komunikasi Islam dalam Bermedia Sosial. Jurnal At-Tabsyir, 6(1), 55–73.

Basit, A. (2016). Konstruksi Ilmu Komunikasi Islam. Jurnal Penelitian Agama, 17(1).

Buehler, M., & Muhtada, D. (2016). Democratization and the diffusion of shari’a law: Comparative insights from Indonesia. South East Asia Research, 24(2), 261–282.

Bungin, B. (2007). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, Dan Ilmu Sosial Lainnya. Kencana.

Dewi, M. S. R. (2019). Islam dan Etika Bermedia (Kajian Etika Komunikasi Netizen di Media Sosial Instagram dalam Perspektif Islam). Research Fair Unisri, 3(139–142).

Dhona, H. R. (2020). Komunikasi Profetik: Perspektif Profetika Islam dalam Komunikasi. UII Press.

Diamant, J. (2019). The Countries with the 10 Largest Christian Populations and the 10 Largest Muslim Populations. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/04/01/ the-countries-with-the-10-largest-christian-populations-and-the-10-largest-muslim-populations/

Garuda. (2021). Komunikasi Islam. https://garuda.kemdikbud.go.id/ documents?q=komunikasi+islam

Hadiati. (2017). Komunikasi Dakwah Wahdah Islamiyah di Sulawesi Selatan. Komunikasi Islam, 6(1), 29–64. https://doi.org/ 10.15642

Halik, A. (2019). Reintegrasi Tradisi Islam dan Ilmu Sosial-Humaniora (Komparasi Riset Komunikasi Islam dan Kajian Sejarah). Jurnal Komodifikasi, 7(1), 45–57.

Hamiruddin. (2019). Peran Komunikasi Islam dalam Menyikapi Isu Terorisme di Indonesia. Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 6(2), 57–66.

Hefni, H. (2014). Perkembangan Ilmu Komunikasi Islam. Jurnal Komunikasi Islam, 4(2).

Hefni, H. (2017). Komunikasi Islam. Prenada Media Group.

Heryanto, A. (2015). Identitas dan Kenikmatan: Politik Budaya Layar Indonesia (Trans. Eric Sasono). Kepustakaan Populer Gramedia.

Imamah, F. M. (2019). Tren Kajian Komunikasi Islam di Indonesia. Jurnal Komunikasi Islam, 9(1), 82–104.

Iman, M. S. (2020). Etika Komunikasi Islam Masyarakat Muslim Yang Diterapkan dalam Masyarakat Multi Agama di Desa Sukoreno Kecamatan Umbulsari Kabupaten Jember. Indonesian Journal of Islamic Communication, 3(2), 273–294.

Khiabany, G. (2003). De-Westernizing media theory, or reverse Orientalism: ‘Islamic communication’ as theorized by Hamid Mowlana. Media, Culture and Society, 25(3).

Kriyantono, R. (2019). Pengantar Lengkap Ilmu Komunikasi Filsafat dan Etika Ilmunya Serta Perspekfif Islam. Prenada Media Group.

Kuntowijoyo. (2017). Dinamika Sejarah Umat Islam Indonesia. IRCiSoD.

Kuntowijoyo. (2018). Muslim Tanpa Masjid. IRCiSoD.

Luthfi, M., & Rifa’i, M. (2018). BIMWIN Sebagai Strategi Komunikasi Bimas Islam Kabupaten Ponorogo Dalam Mencegah Perceraian. Komunikasi, 12(2), 87–96.

Mowlana, H. (2007). Theoretical Perspectives on Islam and Communication. China Media Research, 3(4), 23–33.

Mulyana, D. (2003). Bridging Islam and the West: Toward the Development of Intercultural Understanding. Mediator, 4(2), 307–3014.

Mulyana, D. (2005). Nuansa-nuansa Komunikasi: Meneropong Politik dan Budaya Komunikasi Masyarakat Kontemporer. PT Remaja Rosdakarya.

Risnayanti, B., & Cangara, H. (2011). Jilbab sebagai Simbol Komunikasi Di Kalangan Mahasiswa Universitas Hasanuddin. Kareba: Jurnal Imu Komunikasi, 1(2).

Sirodzuddin, D. (2017). Komunikasi Islam (Review buku). Komunikasi Islam, 6(1), 187–191.

Stempel III, H. G. (1983). Analisis Isi (Trans. Jalaluddin Rakhmat & Arko Kasta Sukatendel). Arai Komunikasi.

Suhaimi. (2013). Integrasi Dakwah Islam dengan Ilmu Komunikasi. Miqot: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 37(1).

Syahputra, I. (2017). Paradigma Komunikasi Profetik: Gagasan dan Pendekatan. Simbiosa Rekatama Media.

Wahidar, T. I. (2016). Perilaku Komunikasi Pengguna Jilboobs dalam Pembentukan Identitas Diri: Studi Komparatif pada Mahasiswi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara dan Universitas Islam Sumatera Utara Medan. Jurnal Simbolika, 2(1).

Widaningsih, S. (2019). Pespektif Komunikasi dalam Islam (Sebuah Tinjauan dalam Proses Pengembangan Diri). Jurnal Komversal, 1(2).

Zuliansyah, M. A., Antoni, & Suryadi. (2017). Sowan Kyai, Komunikasi Perspektif Masyarakat Islam-Jawa. Jurnal Komunikator, 9(2), 95–103.

Downloads

Published

2022-12-02

How to Cite

Holy Rafika Dhona, & Risky Wahyudi. (2022). Gagasan Komunikasi Islam dalam Karya Sarjana Komunikasi di Indonesia . Jurnal Komunikasi Islam, 12(2), 245–270. https://doi.org/10.15642/jki.2022.12.2.245-270

Issue

Section

Articles