Islamic Cognitive Behavior dalam Menangani Minat Belajar Rendah

Authors

  • Maulida Nuhyatin Nafisah Ma’had Aly TBS Kudus
  • Irsad Roxiyul Azmi Ma’had Aly TBS Kudus

DOI:

https://doi.org/10.29080/jbki.2021.11.1.60-77

Abstract

Islamic behavioral cognitive counseling is a counseling process to create a positive, rational, logical, and adaptive mindset through the values ??of the Qur'an and hadith. Researchers used Islamic Cognitive Behavior to be applied to female students at the Assalafi Al-Fithrah Islamic Boarding School in Surabaya who experienced impaired interest in learning because they were motivated by their own negative thoughts. The counseling process includes problem identification, diagnosis, prognosis, treatment, as well as evaluation and follow-up. The treatment refers to the 12 steps in Islamic cognitive behavioral counseling based on Ibrahim Elfiky's positive thinking therapy. Researchers developed this treatment by integrating techniques in the cognitive behavioral approach and positive thinking therapy belonging to Ibrahim Elfiky which includes the values ??contained in the Qur'an or hadith. Changes in behavior in the form of being willing to enter class according to schedule, rarely sleeping when the teacher delivers lessons, and returning to focus on the subjects delivered by the teacher. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, Siwi Puji. “Pengaruh Kemampuan Awal dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika”, Jurnal Formatif, 5 (1), 2015.

Astutik, Sri. Psikoterapi Islami Penanganan Ketergantungan Narkoba, Yogyakarta: Pintal, 2012.

Bungin, Burhan. Analisis Data Penelitian Kualitatif; Pemahaman Filosofis dan Metodologis ke Arah Penguasaan Model Aplikasi, Jakarta: PT. Rajda Grafindo Persada, 2012.

Damayanti, Euis Sri dan Alfi Purnamasari. “Berpikir Positif dan Harga Diri pada Wanita yang Mengalami Masa Premenopause”, Jurnal Humanitas, Vol. VIII, No.2, Agustus 2011.

Djumhur dan Moh. Surya. Bimbingan dan Penyuluhan di Indonesia (Guidance dan Counseling), Bandung: CV. Ilmu, 1975.

Duana, Dera Andhika, M. Noor Rochman Hadjam. “Terapi Kognitif Perilaku dalam Kelompok Untuk Kecemasan Sosial pada Remaja Putri dengan Obesitas”, Jurnal Intervensi Psikologi, Vol. 4 No. 2 Desember 2012.

Efiky, Ibrahim. Terapi Berpikir Positif (Biarkan Mukjizat dalam Diri Anda Melesat Agar Hidup Lebih Sukses dan Lebih Bahagia), Jakarta: Zaman, 2015.

Gusniwati, “Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Matematika Siswa SMAN Di Kecamatan Kebon Jeruk”, Jurnal Formatif 5 (1), 2015.

Haeba, Nurhaerani. “Pengaruh Terapi Kognitif Perilaku Untuk Mengurangi Depresi pada Pecandu Cybersex”, Jurnal Intervensi Psikologi, Vol. 3 No. 2, Desember 2011.

Hikmawati, Fenti. Bimbingan dan Konseling edisi revisi, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2014.

Hikmawati, Fenti. Bimbingan Konseling, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2010.

https://www.alfithrah99sby.org/profile. Diakses pada tanggal 28 November 2018.

https://www.alfithrah99sby.org/visi-misi. Diakses pada tanggal 4 Januari 2018.

Jumaroh, Tri Anita. Skripsi Pengaruh Maindfulness Therapy dalam Meningkatkan Reguasi Emosi Santriwati Kelas Isti’dad Pendidikan Diniyah Formal (PDF) Ulya Pondok Pesantren Assalafi Al-Fithrah Surabaya (Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya, 2018.

Kholidah dan Alsa, “Berpikir Positif Untuk Menurunkan Stres Psikologis”, Jurnal Psikologi, Vol. 39, No. 1, Juni 2012.

Khunaefi, Eep. Dr. Ibrahim Elfiky Maestro Motivator Dunia. https://e-biografi.blogspot.com diakses pada tanggal 5 September 2018.

Lumongga, Namora. Memahami Dasar-Dasar Konseling dalam Teori dan Praktik, Jakarta: Kencana, 2014.

Mawandha, Hinggar Ganari dan Endang Ekowarni. Terapi Kognitif Perilaku dan Kecemasan Menghadapi Prosedur Medis Pada Anak Penderita Leukemia”, Jurnal Intervensi Psikologi, Vol. 1, No. 1, Juni 2009.

MCLeod, John. Pengantar Konseling Teori dan Studi Kasus, Jakarta: Kencana, 2015.

Munir, Samsul. Bimbingan dan Konseling Islam, Jakarta: Amzah, 2013.

Muryasari dan Hadjam, “Hubungan Antara Berpikir Positif dan Perilaku Menyontek pada Siswa Kelas X SMK Koperasi, Yoyakarta”, Jurnal Fakultas Psikologi, Vol. 3, No. 1, Juli 2015.

Muslim, Imam. Shahih Muslim Juz 2, Beirut: Darul Kutub Ilmiah, 2009.

Nurhasanah, Siti, A. Soebandi. “Minat Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa”, Jurnal Kependidikan Perkantoran, Vo. 1, No. 1, Agustus 2016.

Nurindah, Mutya Tina Afiatin & Indahria Sulistyarini. “Meningkatkan Optimisme Remaja Panti Sosial dengan Pelatihan Berpikir Positif”, Jurnal Intervensi Psikologi, Vol. 4, No. 1, Juni 2012.

Nyumirah, Sri. “Peningkatan Kemampuan Interaksi Sosial (Kognitif, Afektif dan Perilaku) Melalui Penerapan Terapi Perilaku Kognitif di RSJ Dr Amino Gondohutomo Semarang”, Jurnal Keperawatan Jiwa, Vol. 1, No. 2, November 2013.

Oemarjoedi, Kasandra. Pendekatan Kognitif Behavior dalam Psikoterapi, Jakarta: Kreatif Media, 2003.

Riza, Wina Lova. “Penerapan Terapi Perilaku Kognitif (Kognitif Behavioral Therapy) Untuk Mengurangi Simtom pada Subjek yang Mengalami Gangguan Kecemasan Umum”, Jurnal Psycopedia, Vol. 1, No.1, 2016.

Rusydi, Ahmad. “Husn Al-Zhann Konsep Berpikir Positif dalam Perspektif Psikologi Islam dan Manfaatnya Bagi Kesehatan Mental”, Jurnal Proyeksi, Vol. 7 (1) 2012.

Semiring, Rosali Br. dan Mukhtar. “Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika”, Jurnal Tekhnologi Pendidikan, Vol. 6, No. 1, April, 2013.

Sugiyono. Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: Penerbit Alfabeta, 2014.

Suharnan. Psikologi Kognitif, Surabaya: Srikandi, 2005.

Sutoyo, Anwar. Bimbingan dan Konseling Islam (Teori dan Praktik), Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2015.

Tentama, Fatwa. “Hubungan Positive Thinking dengan Self-Acceptance pada Divabel (Bawaan Lahir) di SLB Negeri 3 Yogyakarta”, Jurnal Psikologi Integratif, Vol. 2, No. 2, Desember 2014.

Wasti, Sriana. “Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Tata Busana di Madrasah Aliyah Negeri 2 Padang”, E-Journal Home Economic and Tourism, 2013-ejournal.unp.ac.id.

Widing, Christine dan Aileen Milne. Cognitive Behavioural Therapy, Jakarta: PT. Indeks, 2013.

Wiwoho, RH. Reframing Kunci Hidup Bahagia 24 Jam Sehari, t.t: www.indonlp.com, 2011.

Yulianto, Herman. Mau Sehat? Hilangkan Sifat Burukmu!, Yogyakarta: Saufa, 2015.

Yusuf Syamsu dan A. Juntika Nurihsan. Landasan Bimbingan & Konseling, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2014.

Yusuf, Umar, R. Luki Setianto. “Efektivitas Kognitif Behavior Therapy terhadap Penurunan Derajat Stres”, Jurnal Mimbar, Vol. 29, No. 2, Desember, 2013.

Downloads

Published

2021-06-30

How to Cite

Nafisah, M. N., & Azmi, I. R. (2021). Islamic Cognitive Behavior dalam Menangani Minat Belajar Rendah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 11(1), 60–77. https://doi.org/10.29080/jbki.2021.11.1.60-77

Issue

Section

Articles