Strategi Viralisasi Konten Dakwah di Kanal Youtube

Authors

  • Vyki Mazaya IAIN Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.15642/jki.2021.11.2.290-323

Keywords:

Viral strategy; cyber da’wah; Islamic preachers; da'wah video content

Abstract

Currently some da'wah activists are creating da'wah content channels on Youtube and other social media. This study aims to explore the strategy of viralization of the preaching content of Ustadz Abdul Somad, Gus Miftah and Gus Nur on the Youtube channel. Using a descriptive qualitative approach and through observation and documentation techniques, the results of this study reveal that the da'wah video content created by those three Islamic preachers that are considered viral have characteristics, first, the da'wah messages contain a conflict dimension that are likely to attract the curiosity of the audience. Second, technically the da'wah video content has an interesting title, offers a novelty theme, containing humor, answers religious issues clearly, and has quality da'wah material. Third, the da'i must be credible and have a da'wah strategy that is in accordance with the mad'u's needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, L. (2020). Viralitas konten di media sosial. Maj. Semi Ilm. Pop. Komun. Massa, 1(2), 149-160

Amin, S. M. (2009). Ilmu Dakwah. Jakarta: Amzah.

Arianto, B. (2019). Buzzer Media Sosial dan Branding Produk UMKM Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal UMKM Dewantara, 2(1), 27-46.

Cak Nur Ngaji Ilmu Hidup. (2018). In Menteri Agama Kasihan Dirimu, Generasi Muda Nu, Kamu Penjilat Ya ? Retrieved 2020, Diakses dari https://www.youtube.com/watch?v= GlvWispMy4Y&t=7s

Chang, Y. T., Yu, H., & Lu, H. P. (2015). Persuasive message, popularity cohesion, and message diffusion in social media marketing. Journal of Business Research, 68(4), 777-782.

CNN Indonesia. (2019). In Abdul Somad Klarifikasi Video Ceramahnya yang Viral. Retrieved 2020, Diakses dari https://www.youtube.com/watch?v=bANV-afFZig

Fajar, D. P. (2016). Teori-teori Komunikasi Konflik. Malang: UB Press.

Gunawan, E. F., Nomaini, F., & Andarini, R. S. (2021). Komodifikasi kemiskinan pada konten podcast dark joke coki pardede dan tretan muslim (analisis wacana kritis model teun a. Van djik) (Skripsi), Universitas Sriwijaya : Palembang.

Gunawan, S. (2015). Analisis Viral Marketing dalam Meningkatkan Awareness Film Scripted Melalui Facebook dan Youtube.(Skripsi). FSD UMN : Tangerang

Gus Miftah Official. (2018). In Cuplikan Sholawatn Bersama Gus Miftah Di Boshe Vvip Bali. Retrieved 2020, Diakses dari https://www.youtube.com/watch?v=4vJcXIFMdCQ

Harjanto, R., & Mulyana, D. (2008). Komunikasi Getok Tular Pengantar Popularitas Merek. Mediator: Jurnal Komunikasi, 9(2), 233-242.

Hartoko, A. (2019). Rahasia Cepat Tenar dan Dapat Duit Lewat Youtube. Jakarta: PT. Elex Komputindo.

Hidayanto, S., & Irwansyah. (2019). Youtube-Vlog: Lahirnya Era User-Generated Content dan Industri Vlog Di Indonesia. 2(1). Retrieved Diakses dari https:www.ejurnal.stikpmedan.ac.id

Indarsih, M., & Pangestu, D. (2021). Pemanfaatan Platform Youtube Sebagai Media Pembelajaran, Dalam Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa Universitas Bina Sarana Informatika. Jurnal Akrab Juara, 6(3), 43-52.

Kemkominfo. (2013). In Kominfo : Pengguna Internet di Indonesia 63 Juta Orang. www.kominfo.go.id. Retrieved 2020, Diakses dari https://www.kominfo.go.id/content/detail/3415/kominfo-pengguna-internet-diindonesia-63-juta-orang/0/berita_satker.

Loker, A. (2005). Film and Suspense. Trafford Publishing.

Maulana, R. (2020). Fenomena Konten Kreatif Humor Dalam Youtube (Studi Kasus Arif Muhammad Dan Maell Lee) (Skripsi), Universitas Kalimantan MAB : Kalimantan.

Mulawarman, M., & Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku pengguna media sosial beserta implikasinya ditinjau dari perspektif psikologi sosial terapan. Buletin Psikologi, 25(1), 36-44.

Matalu. M, Y. - GKKR. (2019). In Pdt. MYM: Menanggapi Ust. Abdul Somad yang Lecehkan Salib. Diakses dari https://www.youtube.com/watch?v=ORNOd8Ltt_Y

Nasrullah, R. (2014). Teori dan Riset Media Siber. Jakarta : Prenadamedia Group.

Net. Biro Yogyakarta. (2018). Viral!! Gus Miftah Sholawat & Dakwah di Cafe & Lokalisasi. Diakses dari https://www.youtube.com/ watch?v=k7gVPgI8r7c

Official iNews. (2019). Hina Generasi Muda NU, Gus Nur Terancam Hukuman 4 Tahun Penjara - iNews Malam 20/02. Diakses dari https://www.youtube.com/watch?v=xNe2i4mLG1c

Pimay, A. (2005). Paradigma Dakwah Humanis. Semarang: RaSail.

Rizky, N., & Setiawati, S. D. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Haloa Cafe sebagai Komunikasi Pemasaran Online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 177-190.

Rmg. (2013). Kominfo : Pengguna Internet di Indonesia 63 Juta Orang. Diakses dari https://kominfo.go.id/index.php/ content/detail/3415/Kominfo+%3A+Pengguna+Internet+di+Indonesia+63+Juta+Orang/0/berita_satker#:~:text=Jakarta%2CKominfo%20%E2%80%93%20Kementerian%20Komunikasi%20dan,internet%20untuk%20mengakses%20jejaring%20sosial.

Sadasri, L. M. (2017). Micro-Celebrity On New Media Self-Presentation Study On Micro-Celebrity’s Vlog. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 21(2).

Sanchia, M. (2019). Youtube sebagai Sarana Komunikasi Persuasi: Studi Dokumentasi Vlog Boy William. Disertasi, Universitas Brawijaya.

Saputra, A. (2018). In Kasus Penghinaan NU dan Banser Oleh Gus Nur Ditangani Kejaksaan. jatimnow.com. Retrieved 2020, Diakses dari https://jatimnow.com/baca-12543-kasus-penghinaan-nu-dan-banser-oleh-gusnur-resmi-ditangani-kejaksaan

Setiadi, N. J. (2013). Perilaku Konsumen. Jakarta: Kencana.

Situmorang, J. R. (2010). Pemasaran Viral-viral Marketing. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(1), 59-71.

Susilawati, F., & Radjagukguk, D. L. (2020). Strategi pemberitaan detik. Com dalam penyebaran berita viral di website www.detik.com. Ilmu dan Budaya, 41(68)

Tito, A. C. P., & Gabriella, C. (2019). Faktor-faktor Iklan yang Dapat Menarik Penonton Untuk Menonton Iklan Skip-Ads di Youtube Sampai Selesai. Jurnal Akuntansi, 11(1), 98-114.

Gunadha, R. (2018). Dianggap Hina NU Gus Nur Pentolan FPI Jadi Tersangka. Diakses dari https://www.suara.com/news/ 2018/11/22/210024/dianggap-hina-nu-gus-nurpentolan-fpi-jadi-tersangka

Youtube. (2019). Video Youtube. Diakses dari https://www.youtube.com/watch?v=x2MTTv8bSN

Zain, N. L. (2017). Strategi Komunikasi Persuasif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Nomosleca, 3(2).

Downloads

Published

2021-12-01

How to Cite

Mazaya, V. (2021). Strategi Viralisasi Konten Dakwah di Kanal Youtube. Jurnal Komunikasi Islam, 11(2), 290–323. https://doi.org/10.15642/jki.2021.11.2.290-323

Issue

Section

Articles